Rij- en rusttijden van chauffeurs
Als je een groepsreis organiseert, is het belangrijk om rekening te houden met de rij- en rusttijden van chauffeurs. Zij mogen immers niet zomaar uren aan een stuk doorrijden. Deze tijden zijn wettelijk vastgesteld en gelden in:
- alle EU-lidstaten
- Noorwegen
- Liechtenstein
- IJsland
- Groot-Brittanniƫ
- Zwitserland
Impact op je reisprogramma
Heb je een lange reis voor de boeg? De rij- en rusttijden kunnen invloed hebben op je reisprogramma. Gelukkig kunnen autocarondernemingen je helpen om je planning aan te passen aan deze tijden, zodat alles soepel verloopt.
Rij- en rusttijden in grote lijnen
Hier zijn de belangrijkste rij- en rusttijden voor chauffeurs:
- Maximale Rijduur: Een chauffeur mag maximaal 9 uur per dag rijden. Twee keer per week is een rijduur van 10 uur toegestaan.
- Rijduur zonder Onderbreking: Chauffeurs mogen maximaal 4 uur en 30 minuten achtereen rijden. Na deze tijd zijn ze verplicht om drie kwartier rust te nemen. Een andere chauffeur kan het stuur overnemen om de rit voort te zetten.
- Rusttijden: Het is cruciaal dat chauffeurs dagelijks en wekelijks voldoende rust nemen om de veiligheid te waarborgen.
Verantwoordelijkheid als klant
Het is belangrijk dat je als klant deze regels respecteert. Geef je instructies die in strijd zijn met de wet, zoals het vragen aan de chauffeur om door te rijden na 4 uur en 30 minuten? Dan loop je het risico op juridische gevolgen.
Meer informatie
Benieuwd naar de volledige wetgeving rond rij- en rusttijden van autocarchauffeurs? Neem contact op met de autocaronderneming waarmee je reist voor meer gedetailleerde informatie.