Veelgestelde Vragen
Boeken en info aanvragen
Hoe kan ik een reis boeken?
Je kan boeken door bij een reis op 'Meer info' te klikken. Je wordt dan rechtstreeks naar de webpagina gelinkt waar je de reis online kan reserveren. Of neem rechtstreeks contact op met de organisator door op 'Verstuur een e-mail' te klikken.
Kan ik een catalogus aanvragen?
Aangezien wij het reisaanbod van de Belgische busbedrijven publiceren en dat jaarlijks meer dan 4.000 reizen zijn, hebben wij zelf geen papieren brochure. Je kan natuurlijk wel bij de busbedrijven die de reizen organiseren brochures aanvragen.
Praktische info over de busreis
Wat is inbegrepen in de prijs?
Dat verschilt per reis, maar meestal zijn vervoer, begeleiding en bij meerdaagse reizen ook hotel en maaltijden inbegrepen. Bij elke reis staat duidelijk opgelijst wat inbegrepen is in de vermelde prijs.
Is er een reisbegeleider mee?
Ja, bij de meeste reizen is er een ervaren begeleider aan boord. Natuurlijk is er ook altijd een professionele chauffeur mee, die vaak ook een deel van de begeleiding op zich neemt.
Zijn er toiletten aan boord van de bus?
De meeste touringcars hebben een toilet aan boord. Voor langere ritten worden er sowieso regelmatig stops voorzien. Meer info over de verschillende comfortniveaus van autocars en faciliteiten aan boord vind je op deze pagina.
Zijn de autocars rolstoeltoegankelijk?
Sommige bussen zijn aangepast, maar voor de meeste reizen wordt niet standaard een liftcar ingelegd. Kan je rolstoel tijdens de rit in de kofferruimte geplaatst worden? Dan is het meestal geen probleem om mee te reizen. Neem zeker contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Opstapplaatsen & vertrektijden
Waar kan ik opstappen?
Ontdek hoe je eenvoudig een opstapplaats in jouw buurt vindt op onze Opstapplaatsen-pagina.
Hoe weet ik hoe laat mijn bus vertrekt?
De vertrektijden liggen vaak vooraf vast en staan dan vermeld bij de reservatie en op je reisdocumenten. In sommige gevallen kunnen de vertrektijden variëren afhankelijk van de boekingen. In dat geval deelt het organiserende busbedrijf de exacte vertrektijd enkele dagen voor vertrek mee.
Bagage, huisdieren & comfort
Mag ik mijn hond(je) meenemen op reis?
In de meeste gevallen zijn huisdieren niet toegelaten tijdens de reis, tenzij het om een assistentiehond gaat. Dit om hygiënische redenen en uit respect voor medereizigers – denk aan allergieën of angst voor dieren. Daarnaast brengt het organisatorisch extra uitdagingen met zich mee, omdat niet alle hotels, restaurants of bezoeken huisdiervriendelijk zijn.
Wil je zeker zijn of je huisdier mee kan? Contacteer dan rechtstreeks het busbedrijf dat de reis organiseert (klik op 'Verstuur een e-mail').
Hoeveel bagage mag ik meenemen?
Bij meerdaagse reizen mag je doorgaans één koffer per persoon + een stuk handbagage meenemen. Dit kan verschillen per organisator, maar het voordeel van reizen met de bus? We zijn meestal een stuk minder streng dan luchtvaartmaatschappijen. 😉
Is er wifi of stroomvoorziening aan boord?
Voor de reizen wordt vaak een comfortabele touringcar ingezet, met stopcontacten/USB-laders en soms ook wifi aan boord. Dit verschilt echter per reis en per organisator. Vraag gerust welk type bus en welk comfortniveau voorzien is, zo vertrek je goed voorbereid!
Mag ik mijn eigen eten en drinken meenemen op de bus?
Ja hoor, dat mag. We vragen enkel om rekening te houden met de netheid van de bus en de andere reizigers.
Wat is Busfan.be
Wat is Busfan.be precies?
Busfan.be is een platform waarop je het reisaanbod van Belgische busbedrijven kan ontdekken. We verzamelen jaarlijks duizenden daguitstappen, meerdaagse reizen en groepsreizen, georganiseerd door betrouwbare busbedrijven uit België. Je boekt steeds rechtstreeks bij het organiserende bedrijf – zonder extra kosten.